GroenLinks Meppel heeft beroep aangetekend bij de Raad van State tegen de milieuvergunning die de provincie heeft afgegeven voor de bouw van een asfaltcentrale in Meppel. De Raad van State is het hoogste bestuursorgaan in Nederland en kan de vergunning mogelijk vernietigen. GroenLinks Meppel heeft voor de formulering van de beroepsgronden nauw samengewerkt met de Drentse Milieufederatie en de fractie van GroenLinks in het Europees Parlement. Volgens GroenLinks heeft de provincie ten onrechte geen rekening gehouden met Europese richtlijnen voor industriële vervuiling.

Tekst Beroepschrift bij de Raad van State

Betreft: Beroep tegen het besluit van Gedeputeerde Staten van de provincie Drenthe om in het kader van de Wet Milieubeheer een vergunning te verlenen aan Heijmans voor de oprichting en en het in werking hebben van een asfaltcentrale.

Geachte heer/mevrouw,

Hierbij tekent de afdeling Meppel van de politieke vereniging GroenLinks beroep aan tegen bovengenoemd besluit. Eerder hebben wij bedenkingen geuit bij Gedeputeerde Staten van de Provincie Drenthe, toen deze hadden aangegeven voornemens te zijn de gevraagde vergunning te verlenen. Deze bedenkingen (kenmerk: 2005007401) worden door de provincie als onjuist betiteld of ‘onjuist geacht’ door haar. Het betreft beroepsgronden waarvan wij vinden dat een bestuursrechterlijke uitspraak uwerzijds noodzakelijk is, overigens ook om helderheid te scheppen over de toepassing van Europese richtlijnen.
Het gaat om de volgende drie bedenkingen/beroepsgronden:

1. Effecten op fijn stof in de lucht;

2. Nalating van toetsing aan de IPPC richtlijn;

3. Nalating van het opstellen van een milieu-effect-rapportage.

1. Effecten op fijn stof in de lucht

In de bedenkingen die wij naar voren hebben gebracht bij de provincie wijzen wij er opdat ons inziens de asfaltcentrale een bron is van fijn stof die een negatief gevolg heeft voor luchtkwaliteit in en rondom Meppel. De provincie verwijst in haar vergunning naar bestaande gegevens over fijn stof concentraties en naar een TNO-rapport (‘Luchtkwaliteit Meppel’).

Het rapport laat zien dat lokale overschrijdingen van fijn stof normen te verwachten zijn door de verwachte komst van puinbrekers. Hoewel de provincie ingaat op verschillende bronnen van fijn stof, waaronder de toename van zwaar vrachtverkeer, verzuimt zij de extra bijdrage door de geplande mobiele puinbreker mee te nemen in haar schattingen. Wij concluderen dat de provincie hier nalatig is in het inzage geven in de extra bijdrage aan fijn stof die de voorgenomen asfaltcentrale (inclusief de geplande puinbreker) zal betekenen. Wij begrijpen daarbij niet dat de provincie, gezien de ligging van de asfaltcentrale en de nabijheid van woningen, kan concluderen dat eventuele overschrijdingen slechts relevant zijn voor de locaties op het bedrijventerreinen, i.c. de asfaltcentrale zelf. Dit lijkt ons een grove onderschatting van de gezondheidsrisico’s voor omwonenden.

2. Nalating van toetsing aan de IPPC richtlijn

Volgens bijlage 1 van de IPPC richtlijn valt de asfaltcentrale o.i. onder categorie 3.4: ‘installatie voor het smelten van minerale stoffen’. Volgens de provincie is asfalt echter geen minerale stof en is het vloeibaar maken van asfalt geen smelten. De provincie verwijst hierbij naar Europese bronnen (o.a websites) en uitspraken die wij niet hebben kunnen verifiëren.

De gedachte dat asfalt geen mineraal zou zijn wordt door ons bestreden: asfalt (al dan niet gegranuleerd) bestaat voor minstens 90 procent uit minerale grondstoffen. De IPPC richtlijn verstaat onder minerale industrie: “Installaties voor de productie van cementklinkers, ongebluste kalk, minerale stoffen of keramische producten. Daaronder vallen: fabricage van gips, asfalt, beton, cement, glas, bakstenen, tegels of keramische producten (industrie minerale producten met verbranding van brandstof)”.

Het vloeibaar maken van een harde stof is volgens ons ‘smelten’. De provincie verwijst naar temperaturen waaronder er al dan niet sprake van ‘smelten’ zou zijn. Dit lijkt ons niet relevant voor toepassing van de IPPC-richtlijn. Die geeft immers niet aan bij welke temperatuur asfalt gesmolten zou moeten worden om toetsing aan de IPPC-richtlijn relevant te laten zijn.

3. Nalating van het opstellen van een milieu-effect-rapportage

De voorgenomen bouw van een asfaltcentrale is gezien de aard van het bedrijfsproces (inclusief smelten van een minerale stof; zie 2) volgens ons MER-plichtig. De asfaltcentrale heeft een productiecapaciteit van ‘gesmolten minerale stof’ die hoger ligt dan 100 ton per dag.

Wij verzoeken u de door de provincie verleende vergunning (Wet Milieubeheer) aan Heijmans te vernietigen en de provincie te verplichten de door ons gemaakte kosten te vergoeden.

Hoogachtend,

Wim-Jan Renkema, voortzitter GroenLinks Meppel