De haven van Meppel kan in de toekomst twee keer zoveel containers uit Rotterdam afhandelen. Nu worden jaarlijks bijna 30.000 containers gelost in Meppel.
Dit staat in een notitie te lezen die Arno Bonte (GroenLinks Rotterdam) en Willie Oldengarm op 18 september aan burgemeester Westmaas en wethouder Dohle overhandigden. Dit gebeurde tijdens een werkbezoek van een delegatie van de Rotterdamse gemeenteraad aan Meppel.
De haven van Meppel is nu bereikbaar voor schepen tot 3000 ton. Dat staat gelijk aan ongeveer 125 vrachtwagens. ‘Als de Tweede Maasvlakte over een paar jaar in vol bedrijf is, kunnen we niet zonder het uitgebreide netwerk van binnenlandse containerterminals’, zegt Arno Bonte.
“Meppel is een knooppunt van spoor, water en wegen. Vorig jaar heeft GroenLinks Meppel zich hard gemaakt voor behoud en uitbreiding van de intercitys voor Meppel. Nu willen we ons ook inzetten voor uitbreiding van containervervoer over water. Vervoer over water is goedkoper en schoner dan vervoer per vrachtwagen. Bovendien scheelt het aan asfalt. En dan is het mooi meegenomen dat het ook nog bijdraagt aan de werkgelegenheid“, vindt Willie Oldengarm.
Op het programma stond onder meer een excursie naar containerterminal MCS. De warme contacten met Meppel zijn gelegd nadat Bonte in een raadsdebat de coalitiepartijen PvdA, VVD, D66 en CDA waarschuwde dat Rotterdam een bruisende wereldstad moet blijven en niet mag veranderen in een ‘Meppel aan de Maas’. Hij reageerde daarmee op de bezuinigingsplannen op kunst en cultuur, en het vertrek van toonaangevende evenementen uit Rotterdam.