Willie Oldengarm (GroenLinks Meppel) die het afgelopen jaar de treinacties regionaal coördineerde, vindt het wat te voorbarig om uitgebreid te reageren op een brief die Bats naar de gemeente Hoogeveen heeft gestuurd waarvan zij de inhoud niet kent. De positie van Meppel wordt daarin niet genoemd. Nog onduidelijk is wat de laatste standpunten van gedeputeerde staten van Drenthe en de NS in deze zijn. Vorig jaar waren de acties vooral gericht op de dienstregeling van 2010 met als resultaat dat de intercity toch is blijven stoppen in Beilen, Hoogeveen en Meppel. Dit jaar moet volgens Oldengarm worden aangewend om alsnog een goede oplossing te vinden voor goede aansluitingen van deze plaatsen op de intercity’s naar Zwolle en Leeuwarden.
Meppel heeft in tegenstelling tot Beilen en Hoogeveen altijd een aparte positie ingenomen omdat zij een kruispunt is van twee spoorwegen, die naar Groningen en die naar Leeuwarden. Meppel heeft volgens Oldengarm de beste kaarten in handen om op termijn een volwaardig intercitystation te worden. Niet alleen omdat het een knooppunt is van vervoersstromen op de weg, water en het spoor, maar vooral omdat zij op Assen na het grootste aantal in- en uitstappende treinreizigers heeft. Zij overtreft daarmee Hoogeveen. Meppel gaat bovendien uitbreiden. In 2012 verrijst dichtbij het station een onderwijscampus. Nog dit jaar wordt de rijwielstalling aanzienlijk uitgebreid. Oldengarm heeft dan ook nooit zo goed begrepen waarom Mastwijk (CDA) zo uitgesproken is om van Hoogeveen een intercitystation te maken en Meppel hieraan ondergeschikt maakt.
GroenLinks vindt wat Meppel betreft dat dit jaar moet worden aangewend om voor elkaar te krijgen dat in 2011 elk half uur een intercity in Meppel stopt. Het is vooral een gemis dat de intercity maar een keer in het uur naar Leeuwarden gaat. Tijdens de bijeenkomst met de reizigers maart vorig jaar bleek de NS hier wel oren naar te hebben. Mocht de intercity definitief in 2011 niet meer te stoppen in Hoogeveen en Beilen, dan is het allicht te overwegen een goede opstapmogelijkheid in Meppel te creëren zodat er alsnog voor de andere plaatsen een goede aansluiting blijft op de intercity naar Zwolle.