De parkeervisie Zuideinde zoals besproken is in de Raadsvergadering van 17 juni 2021 is voor de fractie van GroenLinks een incompleet plan. Een gedegen parkeerbeleid zou opgesteld moeten worden in samenhang met álle andere wijken binnen onze gemeente en maak je een voorzet omdat de situatie erom vraagt dan handel je snel maar denk je ook verder.
Dan denk je verder.. want neem je een besluit voor de ene wijk, dan betekend dat ook wat voor een andere wijk. En om die reden vinden we het plan wat nu voorligt eerder een hoofdstuk voor binnen een compleet plan dan een plan waarover we vanavond een besluit zouden moeten nemen. Van de wethouder zouden we graag willen weten waarom gekozen is voor deze versplinterde aanpak en wanneer we parkeren in Meppel nou eens echt breed oppakken.
Dat is bijvoorbeeld belangrijk omdat we in Meppel de afgelopen tien jaar een toename hebben gezien van maar liefst tweeduizendvijfhonderd auto's. En voor het overgrote deel van het parkeren van deze auto's draagt niet de eigenaar zelf de verantwoordelijkheid, maar de gemeente. Daarbij lijkt het bijna alsof een parkeerplek voor de deur als een recht wordt gezien voor en door de inwoners. Een vanzelfsprekendheid waaraan wij allemaal - ook de inwoners zonder auto - aan mee dienen te betalen.
En dat zijn we als logisch gaan zien. We betalen en krijgen daarvoor terug: parkeerruimte. Maar inwoners die van die parkeerruimte liever een moestuintje maken, of van een paar parkeerplaatsen een Johan Cruyff court, worden vreemd aangekeken. Want wat doen we dan met die auto's?
Terwijl er fantastische oplossingen voor zijn bedacht. Zo vervangt één deelauto maar liefst elf personenauto's. En het zijn dat soort oplossingen waarin we moeten denken. Zeker als we het hebben over het centrum en de randen van het centrum waar de ruimte zeer beperkt is. Hoewel de ruimte beperkt is er een groot mobiliteitsvoordeel van wonen in dit stuk van Meppel: het station dat op loopafstand van huis ligt.
Een perfecte plek voor deelauto's! De deelauto is namelijk bijzonder geschikt voor inwoners die doorgaans het openbaar vervoer nemen of kunnen nemen, maar zo nu en dan of met enige regelmaat plannen hebben waarbij een auto toch wel behoorlijk handig is: familiebezoek, een werkbezoek of een bezoek aan een meubelboulevard.
In deze parkeervisie lezen we niks terug over de nabijheid van het station, over deelauto's of oplossingen anders dan meer gratis parkeerplekken mogelijk maken. Maar we kunnen ruimte maar één keer besteden. Alle ruimte gereserveerd voor auto's kan niet gaan naar groen, naar speelplaatsen, moestuinen en Cruyff Courts. En zo lang we dit per wijk blijven bespreken maken we geen keuzes anders dan: meer parkeerruimte voor auto's, die weliswaar gratis lijkt.. maar nogal wat kost in aanleg en onderhoud, betaald door ons inwoners.
De wethouder blijft er bij dat het parkeerbeleid zoals dat er is voldoende gereedschappen biedt. GroenLinks deelt deze visie niet.