Fractievoorzitter Willie Oldengarm: Veel positieve reacties van bevolking

GroenLinks deed afgelopen zaterdag mee aan de actie van De Werkgroep Fairtrade Meppel die in het kader van World Fairtrade Day werd georganiseerd. Fractievoorzitter Willie Oldengarm en duo-raadslid Roelie Schuuring waren samen met andere raadsleden en medewerkers van de Wereldwinkel op de driesprong Hoofdstraat/Kruisstraat te vinden waar zij Oké-bananen uitdeelden.

De actie leverde bij het winkelende publief de veel positieve reacties op. Oldengarm vindt het opvallend dat vrij veel onder hen bekend bleken te zijn met het begrip Fairtrade en zeiden zelf ook eerlijke producten te kopen. Meppel is begin dit jaar uitgeroepen tot vijfde Fairtrade Gemeente van Nederland.  In 2007 nam GroenLinks het initiatief hiertoe.

Meppel blijft niet zomaar Fairtrade gemeente. Zo moet zij aan de criteria blijven voldoen. Wat GroenLinks betreft is het dan ook belangrijk dat steeds meer winkels, bedrijven en inwoners Fairtrade producten gaan kopen. Niet alleen om Fairtrade gemeente te blijven, maar natuurlijk ook omdat we daarmee de eerlijke handel wereldwijd bevorderen.