Reactie GroenLinks op perspectiefnota 2009-2012: College wil te veel en stelt geen prioriteiten.

Algemeen

De afgelopen twee jaar heeft het College behoorlijk aan de weg getimmerd. De inkt van het ene plan was nog niet droog of we konden in de krant al weer kennis nemen van een nieuw project. Zo zijn er allerlei nieuwe plannen ontwikkeld op het terrein van het milieu, het sociale beleid, verkeer en vervoer, Ezinge, binnenstad en zeker niet vergeten het in de ogen van GroenLinks kostenverslindende project citymarketing. Daarnaast zitten we nog met een aantal erfenissen uit het verleden zoals de Plataan, de schouwburg, Nieuwveenselanden, de Schalle die de gemeente het nodige gaan kosten. En dan hebben we het nog niet gehad over de kosten van het inhuren van extern personeel die de pan uit rijzen.

Geen heldere analyse

En wat nu? Het college komt met allerlei kunstgrepen om geld te genereren en met bezuinigingsvoorstellen, maar wij hebben hier niet zo veel vertrouwen in.

Er wordt geen heldere analyse gesteld. De oorzaken worden niet helder benoemd en er wordt geen strukturele oplossing geboden voor de ontstane tekorten. Het college en de coalitie stellen vast dat de problemen waar wij nu mee geconfronteerd worden niet waren te voorzien. Maar is dat wel zo, vragen wij ons af?

Wij zijn er niet gerust op wanneer het bij deze oppervlakkige analyse blijft en zijn van mening dat er dieper gespit moet worden om de oorzaken te achterhalen.

Wij dienen dan nu ook een motie in die de rekenkamer vraagt een onderzoek te starten naar de financiële consequenties van het gevoerde beleid in de periode 2006-2008 en een advies te geven over mogelijke oplossingsrichtingen.

Alles ondergeschikt aan de prestigeprojecten

Uit de beantwoording van het college over het invoeren van risicomanagement blijkt dat het accent steeds meer wordt gelegd op de grote prestigeprojecten wat ten koste gaat van al het andere.

In dit verband vindt GroenLinks het een uitermate zorgelijke ontwikkeling dat het college de afgelopen jaren regelmatig gemeenteraadsbreed genomen besluiten op het terrein van milieu en sociaal beleid wel erg gemakkelijk naast neer heeft gelegd.

Wordt dit door de coalitiepartijen gedeeld?

En ook de coalitiepartijen lijken dat beleid te ondersteunen wanneer we tenminste naar de voorstellen kijken waar zij nu mee komen. Het gaat ons niet zo zeer om de inhoud van die voorstellen. Sterker nog : Inhoudelijk kunnen we met die verschillende voorstellen een heel eind mee gaan. De coalitie heeft in het verleden blijkbaar goed naar GroenLinks geluisterd. We missen alleen het schrappen van de parkeergarage aan de Kromme Elleboog nog, maar dat terzijde.

Maar de kritiek richt ons op het feit dat ook u alleen lijkt te gaan voor de grote projecten. Het is namelijk wel een heel erg eenzijdig lijstje geworden dat u aan ons heeft gepresenteerd.

Betekent dat bijvoorbeeld dat u nu ook al die bezuinigingsvoorstellen op bijvoorbeeld het schoolmaatschappelijk werk, breedtesport, schoolzwemmen, welzijnwerk voor lief neemt?

GroenLinks blijft zich inyetten voor een groen, sociaal en tolerant Meppel en volgt het college hier kritisch in.

Milieubeleid op een laag pitje bij college

Aanpassing bestemmingsplan Oevers D

GroenLinks vindt dat er haast moet worden gemaakt met de aanpassing van het bestemmingsplan Oevers D om te voorkomen dat er nog meer zware vervuilende industrie naar Meppel komt. We moeten juist inzoomen op het binnenhalen van schone werkgelegenheid. Het college loopt echter niet zo hard. We willen nu dan ook graag weten hoe ver het college is gevorderd met de voorbereidingen van het bestemmingplan.

Uitvoering milieuactieplan stagneert

Het loopt ook niet zo hard met de uitvoering van ons milieuactieplan. Enige maanden geleden hebben we onze bezorgdheid hierover geuit. De andere partijen gaven aan dat we moesten wachten tot de perspectiefnota. Welnu. In de perspectiefnota zijn de benodigde uren wel opgenomen, maar niet als onoverkomelijk. Dat komt zegt het college omdat het om nieuw beleid gaat en voor nieuw beleid is geen geld. Wat vinden de andere partijen hier nu van? Wat hebben we dan nog aan plannen die de gemeenteraad vaststelt?

GroenLinks vraagt zich overigens sterk af of de gemeente wel hard genoeg bezig is oplossingen te zoeken. Nog niet zo lang geleden hebben we het college nog geattendeerd op de mogelijkheid via het lokaal klimaatbeleid subsidie aan te vragen en hieruit de uren te bekostigen. Daarnaast moeten bij de gemeente door de Vrommodernisering en de vermindering van vergunningen ook meer uren vrij komen. Dan is het probleem toch zo opgelost?

Vraag:

hoe ver is het college nu eigenlijk met het nieuwe bestemmingsplan?

Waar gaat u die vrijgekomen formatie-uren op inzetten?

Meer sociaal

GroenLinks zet zich met hart en ziel in voor jongeren en kwetsbare groepen. Zij vindt het rampzalig dat de gemeente Meppel niet meer tot de sociaalste gemeenten behoort en dat zij nu is gezakt naar een gedeelde vijf en dertigste plaats van Nederland. Het is GroenLinks een doorn in het oog dat kinderen in armoede moeten leven. Ook in Meppel met als gevolg dat kinderen te weinig naar een sportclub gaan en ongezond eten. Zij vindt dan ook dat de gemeente structureel hier iets aan moet veranderen door bijvoorbeeld een Jeugdfonds in te stellen waaruit de kosten van een sportclub kunnen worden betaald.

Aboutalebgelden dienen te worden besteed aan de jeugd die in armoede leeft. Wij staan achter het voorstel hen een computer ter beschikking te stellen, maar daar hoort dan ook de vergoeding van het internet bij. Waar moeten ze die aansluiting anders van betalen? Het fonds Maatschappelijke deelname wordt immers niet opgehoogd.

Het blijft een punt van zorg dat personen met een bijstandsuitkering te weinig doorstromen naar vast werk.

Konsept Brede School deugt niet

GroenLinks is voor het bevorderen van levendige wijken waar per wijk in het belang van de kinderen en de jongeren wordt samengewerkt tussen onderwijs, peuterspeelzaalwerk, kinderopvang, maatschappelijk werk, welzijn en de buurt.

Het konsept Brede School dat de gemeente Meppel hanteert deugt volgens GroenLinks niet.

De Brede School dreigt een prestigeobject te worden. De kosten drijven zo hoog te worden dat de kans zeer groot is dat de andere wijken een brede school moeten ontberen omdat het geld op is.

Daarnaast dreigt weinig meer van het gedachtegoed over te blijven nu het college in de perspectiefnota aangeeft drastisch te willen bezuinigen op schoolmaatschappelijk werk, jeugdmaatschappelijk werk en de breedtesport.

De discussie gaat over financiën en stenen in plaats van over kinderen en jongeren. Het heeft weinig meer van doen met een wijkgerichte benadering. GroenLinks heeft als enige in de gemeenteraad haar nek uitgestoken voor een eigen school in de Bergierslanden.

Kortom.

Het is Tijd voor een frisse wind door Meppel. Voor een groener, socialer en tolerant Meppel.

Het is tijd voor verkiezingen, want de coalitiepartijen doen hun werk niet goed en maken verkeerde keuzes.

GroenLinks vindt dat het college maar ook de coalitiepartijen gehouden zijn aan eerder genomen besluitvorming op het terrein van milieu, het sociale beleid en het wijkgerichte werken. De gemeente Meppel is niet gebaat bij grootschalige projecten waarvan de kosten de pan uitrijzen en waarvan uiteindelijk de rekening bij de inwoners wordt neergelegd.

De voorgenomen bezuinigingen op milieu, schoolmaatschappelijk werk, jeugdmaatschappelijk werk, breedtesport en beknotting subsidies organisaties dienen wat GroenLinks betreft dan ook direct van tafel.

En tot slot het belangrijkste: Wij willen een college dat investeert in mens en milieu en niet in het stapelen van stenen.

Meppel, 11 september 2008

Willie Oldengarm, fractieleider GroenLinks Meppel