Willie Oldengarm hield deze toespraak tijdens de raadsvergadering van 14 februari 2008. Daarbij diende GroenLinks samen met de VVD en het CDA twee moties in. Deze werden raadsbreed aangenomen!

Geachte voorzitter, leden van de raad, publiek, luisteraars,

De vorige keer zijn we in de commissievergadering uitgebreid ingegaan op het Milieuactieplan. Je moet het wel even goed doorploegen om het op zijn waarde te kunnen schatten, maar dan blijkt met name uit de Meerjarenbegroting Milieuactieplan dat de gemeente voor de komende drie jaar een veelheid aan voornemens en activiteiten heeft benoemd met als doel het tegengaan van de klimaatverandering.

Mijn bijdrage bestaat uit:

• algemene opmerkingen;
  • toelichting op de twee moties die we samen met VVD en CDA indienen;
  • eindig met een aantal zorgpuntjes.

We beginnen met het goede nieuws. Onze fractie heeft even teruggeblikt. Kijken we dan even terug naar de periode dat onze fractie deel uit maakt van de gemeenteraad, dan doet het ons deugd dat in toenemende mate allerlei programmapunten van GroenLinks op het terrein van milieu in de loop der tijd terug te vinden zijn in beleidsplannen van de gemeente of zelfs al worden uitgevoerd.

We noemen bijvoorbeeld: onderzoek gratis openbaar vervoer, aanmelding tot Milenniumgemeente, uitvoering van het fietsbeleid, de bereidheid van het college de duurzaamheidsmeter jaarlijks in te willen vullen, en zeer recent dat de raad betrokken wil zijn bij de actualisering van de bestemmingsplannen voor de industrieterreinen om zo sterk vervuilende industrie te kunnen weren.

Ook zijn we verheugd dat bij steeds meer partijen en de bevolking milieu een hoge prioriteit krijgt. En dat moet ook:samen met inwoners, instellingen en bedrijven moeten we er de komende jaren hard aan trekken om de klimaatverandering tegen te gaan. Om dat gezamenlijke karakter nog eens te benadrukken dienen we samen met VVD en het CDA de volgende moties in.

Motie rapportage Milieu Actie Plan

Om iedereen zoveel mogelijk bij dit beleid te betrekken moet het gemeentelijk milieubeleid geen intern gebeuren zijn en de resultaten van het milieuactieplan inzichtelijk worden gemaakt. Niet alleen aan de gemeenteraad , maar ook of juist aan de bevolking. Daarom deze motie die het College verzoekt om jaarlijks een rapportage over de uitvoering van het MilieuActiePlan (oftewel een MAP-rapport) aan de raad voor te leggen waarbij de zogenaamde duurzaamheidsmeter als meetinstrument wordt opgenomen. Deze duurzaamheidsmeter bestaat uit drie delen, Duurzaam inkopen, Klimaat & Water en Sociaal & Mondiaal. Op basis van de uitkomsten kan de raad samen met het college elk jaar nieuwe ambities en actiepunten vaststellen voor het milieubeleid. Met het invullen en monitoren van de duurzaamheidsmeter houdt de gemeente zichzelf een spiegel voor. Tegelijkertijd kan men zich meten met andere gemeenten in den lande. Zo scoorde de gemeente Meppel in 2007 bijvoorbeeld 28 % op het onderdeel Duurzaam Inkopen en staat zij ten opzichte van de 170 gemeenten die deelnemen aan de duurzaamheidsmeter op de 105e plaats . Het duurzaam inkoopbeleid staat dan ook nog maar in de kinderschoenen. Door het jaarlijks monitoren van de duurzaamheidsmeter wordt inzichtelijk gemaakt welke vorderingen de gemeente heeft gemaakt en wat ons concreet nog te doen staat.

Ook zijn wij van mening dat de gemeente Meppel meer moet doen alleen dan voorlichting alleen.

Gerichte maatregelen zijn nodig om burgers, instellingen en bedrijven bewust te maken van de mileuproblematiek en actief te krijgen. Om dit te bevorderen dienen we samen met de VVD en het CDA de motie instelling milieuprijs in.

Motie Meppeler Milieuprijs

De Meppeler Milieuprijs nodigt burgers, instellingen of bedrijven uit met goede ideeën te komen voor energiebesparing. Met het instellen van deze jaarlijke prijs wordt op een ludieke wijze aandacht gevraagd voor het milieu wat ons inziens op een positieve manier bevorderlijk is voor het bewustwordingsproces bij burgers, instellingen en bedrijven

Zorgen om het aantal beschikbare formatieuren

Uit de beantwoording van de vragen blijkt dat op dit moment er nog niet genoeg formatie beschikbaar is om de taken uit te kunnen voeren met als gevolg dat flankerend beleid t.a.v. afvalverzameling in de kinderschoenen staat, en. voorlichting rond Sterk bouwen en energiebesparing nog niet van de grond komt.

En wanneer we dan aan aan het college vragen hoe men dit probleem gaat tackelen , krijgen wij een paar keer als antwoord : een verschuiving in prioriteitstelling van alle werkzaamheden moet worden bezien.

Vraag: Wanneer denkt het college die verschuiving te hebben doorgevoerd? We zitten al in 2008! Onze fractie neemt er geen genoegen mee wanneer we straks in de rapportage moeten lezen dat werkzaamheden niet konden worden uitgevoerd wegens personele problemen. Wij houden u er aan dat u dit probleem op korte termijn (1 maand) oplost en anders terug komt bij de gemeenteraad.

Zorg om betrekken van andere organisaties bij beleid

Want tja, hoe zit het nu met onze motie Milenniumgemeente met een van de onderdelen de Fair Trade-city die we in juli 2007 ingediend hebben? Allerlei organisaties vragen ons er naar en willen samen met de gemeente aan de slag, bieden dit aan en horen vervolgens niets buiten dan de procudure van het indienen van zienswijzen.. Nu willen we de wethouder niet vastpinnen aan een week of een maand, maar we willen nu toch wel graag de toezegging op dit punt dat u in ieder geval voor 1 juni 2008 –bijna een jaar later! –in actie bent gekomen.

Openbaar vervoer

We blijven ons zorgen maken over de verslechtering van de treinverbindingen en het wegvallen van buslijnen. U geeft aan dat de wijken Bergierslanden en de Oosterboer er op vooruit zijn gegaan. Daar kunt u toch niet de verslechtering voor de bewoners van de Haveltermaden mee goed praten?

Afvalverwerking

Bij afvalverwerking is nog veel te verdienen door te scheiden bij de bron. Wij vinden dat hier de komende tijd flink in moet worden geïnvesteerd en dat ook het flankerend beleid een impuls moet krijgen. De afvalverwerking moet niet ons stiefkindje worden.

We begrijpen tot slot niet zo goed waarom het invoeren van het afsteken van vuurwerk op vast locaties op voorhand afwijst.

Vindt het college deregulering belangrijker dan andere maatschappelijke waarden als de veiligheid van de bevolking en het milieu?

Tot zover de belangrijkste aandachtspunten.

Meppel, 14 februari 2008

Willie Oldengarm