In het nieuwsbericht “Meppel zet stop op elektronische WOB-aanvragen”, RTV Drenthe, 29 november 2013, wordt aangegeven dat gemeente Meppel stopt met het in behandeling nemen van verzoeken voor de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB) die via mail of fax zijn ingediend. Het College geeft aan veel last te hebben van (oneigenlijke) WOB-verzoeken, maar concrete cijfers ontbreken in het bericht. Naar aanleiding hiervan heeft de fractie van GroenLinks een aantal vragen gesteld aan het College.

  1. Waarom is het College tot deze beperking overgegaan? Wie wilt u hiermee precies ontmoedigen?
  2. Waarom wilt u het moeilijk maken om een verzoek om informatie in te dienen?
  3. Hoe verhoudt dit zich tot ambities met betrekking tot de digitale overheid?
  4. Hoeveel WOB-verzoeken worden er in Meppel per mail/fax ingediend en hoeveel per post?
  5. Wat zijn naast de verzendingswijze nog meer verschillen tussen de WOB-verzoeken per mail en per post?
  6. Krijgt de gemeente Meppel ook vaak verzoeken die gericht zijn op geldelijk gewin? Zo ja, om hoeveel verzoeken gaat het?
  7. Zou de ontkoppeling met de Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen, zoals voorgesteld in de initiatiefwet van GroenLinks en D66, niet een veel betere oplossing zijn om WOB-misbruik tegen te gaan?