Na een nachtlang mee te zijn geweest op patrouille met de politie van Meppel weten Jan Wessels (Sterk Meppel) en Willie Oldengarm (GroenLinks) het nu zeker. Cameratoezicht in Meppel is geen oplossing voor de problemen die zich in de binnenstad voordoen. Het is bovendien nog een dure oplossing ook. Zij geven de voorkeur aan het gebruik van mobiele camera’s die overigens al door de politie in gebruik zijn en een integrale aanpak van het overmatig alcoholgebruik. Deze constateringen en nog andere zijn te lezen in een verslag dat beide raadsleden naar de gemeenteraad hebben gestuurd.

Het meegaan op patrouille was een vervolg op de discussie die een paar maanden geleden in de gemeenteraad plaatsvond over het invoeren van camerabewaking in de binnenstad. GroenLinks en Sterk Meppel zijn hier fel op tegen. Willie Oldengarm diende een motie in die raadsleden opriep met de politie mee te draaien om aan den lijve ondervinden welke problemen zich ‘s nachts voordoen. De motie werd weliswaar niet aangenomen, maar burgemeester Westmaas regelde voor Wessels en Oldengarm dat zij mee konden draaien.

Indrukwekkende gebeurtenis
De raadsleden waren erg onder de indruk van het werk van de politie. “ Die nacht deden zich twee gevallen voor van lichamelijke mishandeling waarbij ook  de politie het  zelf een keer moest ontgelden. Het lijkt ons dat je dat niet in de koude kleren gaat zitten. We hebben veel respect gekregen voor het geduld waarmee de politieagenten de burgers tegemoet treden en het enthousiasme dat deze mensen iedere keer weer opbrengen om de hele nacht dienst te draaien”.

Camerabewaking geen oplossing voor de problemen
Criminaliteit blijkt in Meppel overigens wel mee te vallen. Volgens de politiechef Lineke Bennema is er slechts sprake van een vaste kern van 20 personen die men goed in beeld heeft. De meest voorkomende oorzaak van overlast blijkt overmatig alcohol, wel of niet in combinatie met drugs te zijn. Dat probleem is in de ogen van GroenLinks en Sterk Meppel niet met camerabewaking op te lossen. Zo signaleert de politie bijvoorbeeld dat jongeren onder de 16 jaar in toenemende mate te veel alcohol gebruiken of vaak al zelfs thuis gaan indrinken. Natuurlijk kun je daar de jongeren op aanspreken, maar de ouders hebben daar ook een eigen verantwoordelijkheid in. De raadsleden vragen zich af hoe scherp binnen de horeca gecontroleerd wordt op leeftijd en doorschenken.

Ook vinden de raadsleden het een zorgelijke ontwikkeling dat de politie steeds meer met personen geconfronteerd wordt die psychische problemen hebben. De bezuinigingen op de Geestelijke Gezondheidszorg zullen die problemen alleen maar doen toenemen. De politie krijgt zo onderhand wel erg veel problemen in de schoenen geschoven.

Maak gebruik van expertise politie
Wessels en Oldengarm hopen dat andere raadsleden zich alsnog aanmelden om ook eens met de politie mee te draaien. Dit omdat de politieagenten het bezoek van raadsleden erg op prijs stellen. Maar ook om zelf te ervaren dat vast cameratoezicht niet dé (peperdure) oplossing hoeft te zijn. De aanwezigheid van politie, al dan niet uitgerust met mobiele camera’s die alleen gebruikt worden als er iets aan de hand is, kan volgens Wessels en Oldengarm ook heel effectief zijn en nog goedkoper ook. De politie beschikt over veel expertise. De raadsleden hopen dat deze expertise ook wordt benut in de discussies die de komende tijd weer gaan plaatsvinden over het wel of niet invoeren van cameratoezicht in Meppel.