Vanavond neemt de gemeenteraad een motie aan om het college op te roepen zich nog actiever dan voorheen in te zetten voor het behoud van de acute verloskundige zorg voor Meppel en omgeving. De motie wordt raadsbreed gesteund en wordt ingediend door GroenLinks. Gemeenteraad wenst betrokken te worden bij de regiovisie.

Vorig jaar heeft de gemeenteraad naar aanleiding van signalen van de Kring Verloskundigen van Meppel en omgeving gemeenteraadsbreed al eerder een motie aangenomen om zich ervoor in te zetten dat de acute verloskundige zorg voor Meppel en de regio behouden blijft. Er is een brief naar de minister gestuurd.

Begin maart heeft de minister de gemeenteraad laten weten dat zij het ziekenhuis had verzocht geen onomkeerbare besluiten te nemen totdat er een regiovisie is geformuleerd. Ook houdt zij het ziekenhuis aan de aanrijtijden.

Gemeenteraad wil betrokken worden bij regiovisie

Op dit moment zijn de twee Raden van Bestuur van de ziekenhuizen uit Meppel en Zwolle samen met Achmea bezig de regiovisie op te stellen. Zij zullen de knoop doorhakken op welke plek de acute verloskundige zorg plaats zal vinden. Er zijn signalen dat op korte termijn hierover een beslissing wordt genomen en dat verloskundigen en het ziekenhuis er niet uit lijken te komen. Dit naar aanleiding van een brief van de Kring Verloskundigen die bang is dat de verloskundige zorg en dan ook de kindergeneeskunde naar Zwolle gaat.

Behoud van kwalitatief goede basiszorg voor Meppel en regio

De gemeenteraad staat voor een kwalitatief goede basiszorg in de regio. Hiervoor is behoud van het huidige ziekenhuis inclusief acute verloskundige zorg essentieel. De motie roept het college op er voor zorg te dragen dat de gemeenteraad betrokken wordt bij de bespreking(en) over de regiovisie. Zij roept voorts alle partijen op haar invloed aan te wenden bij haar eigen landelijke fractie. Op 7 maart aanstaande buigt het Algemeen Overleg Zwangerschap en Geboorten van de Tweede Kamer zich weer over de toekomst van de acute verloskundige zorg in Nederland.

De motie wordt ter kennisneming gestuurd naar de minister, de fracties van de tweede kamer, de Raden van Bestuur van de ziekenhuizen, Achmea, Kring Verloskundigen en de regiogemeenten.

Het onderwerp leeft volop bij de inwoners van Meppel. Zo is Bianca Mars, jonge moeder  uit Meppel met een burgerinitiatief begonnen via petities.nl  De handtekeningen stromen binnen.