Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 24 januari heeft de raad twee moties van GroenLinks aangenomen.

Eerst nam de gemeenteraad een motie aan over de uitbreiding van de bevoegdheden van de rekenkamer. De rekenkamer is een belangrijk controlerend instrument voor de gemeenteraad. Door het aannemen van de motie wordt voortaan bij elke aanbesteding en dienstverleningsovereenkomst die de gemeente afsluit met bijvoorbeeld zorgaanbieders of een (centrum)gemeente standaard in het contract opgenomen dat men verplicht is mee te werken aan onderzoek van de rekenkamer. De motie werd mede ingediend met de VVD. Alleen de fractie van het CDA stemde tegen.

De andere motie heeft te maken met de harmonisatie van de zogenaamde voorschoolse voorzieningen. Het college moet uitvoering geven aan eerder aangenomen beleidsnota’s over harmonisatie en onderwijsachterstandenbeleid. Het uiteindelijke doel is dat geen kind tussen wal en schip komt.

De motie roept het college op dat in overleg met onderwijs, kinderopvanginstellingen en instellingen die zich bezig houden met opvoedingsondersteuning een door alle partijen gedragen voorstel moet komen. Het college was aanvankelijk van plan elke school haar eigen Integraal Kindcentrum te laten organiseren en elke school zelf het wiel te laten uitvinden. De motie roept het college op bij de gezamenlijke oplossing toe te werken naar een zo neutraal mogelijke voorziening met een duurzame spreiding op wijk- en dorpsniveau. De motie werd aanvankelijk ingediend samen met D66. De motie in aangepaste vorm werd samen met D66, de Partij van de Arbeid en de VVD ingediend en aangenomen door de gemeenteraad. Sterk Meppel, CDA en de ChristenUnie stemden tegen.