Afgelopen donderdag sprak de raadscommissie over de gebiedsontwikkeling Kromme Elleboog inclusief parkeergarage. GroenLinks vindt de aanleg van deze garage om verschillende redenen niet verstandig: al die auto's moeten tot in het hart van het centrum rijden, een lelijke garage doet afbreuk aan een mooi plein en de financiële consequenties zijn allerminst duidelijk.

Voorzitter, dit agendapunt staat opiniërend op de agenda. U weet al hoe GroenLinks denkt over een parkeergarage aan de Kromme Elleboog: daar zijn wij tegen. Nu zou u kunnen zeggen, gaat u dan alstublieft weer zitten meneer Kuipers, maar we praten hier over een volledige gebiedsontwikkeling, dus we kijken vanavond in een breder perspectief.

Bovendien is een aantal gevolgen van de aanleg van de parkeergarage niet voldoende uitgewerkt. Ook al is GroenLinks tegen dit voorstel, het dient voor voor- en tegenstanders wel duidelijk te zijn waartoe men precies besluit.

Lelijk straatbeeld
Voorzitter, u weet hoe GroenLinks over het plaatsen van zo'n betonnen bak in het centrum denkt, maar met een vastgesteld beeldkwaliteitsplan is dat helaas een gepasseerd station.

Logische plaats? Nee!
Allereerst lijkt de locatie van de garage ons nog steeds niet handig. Ons verkeersbeleid bestaat uit een binnen- en een buitenring. Wat is er dan logischer dan parkeermogelijkheden te centreren op de raakvlakken van deze ringen, althans: waar deze het dichtst bij elkaar liggen? Dan moeten we dus kijken naar de noord- en oostkant: denk Vledder, Keyserstroom, tegenover de Plataan en het Kraton. Voor een garage aan de Kromme Elleboog moeten bezoekers diep het centrum in, dat lijkt ons niet wenselijk.

Binnen of buiten parkeren?
In het rapport van Grontmij lezen we dat parkeergarage Keyserstroom op het piekmoment in het weekend een bezettingspercentage van 41 heeft. Dat terwijl nabijgelegen parkeerlocaties op het maaiveld (Slotplantsoen, maar ook Lidl/Leenbakker) afgeladen vol staan. Voorzitter, hieruit trekt de fractie van GroenLinks de conclusie dat bezoekers liever buiten geparkeerd staan dan in een garage. Wij zien in de onderzoeken onvoldoende terug dat rekening is gehouden met zo’n psychologisch effect. Wat als men liever buiten parkeert, en de stad dan wel van een andere richting aanvliegt? Maar denk ook aan andere ontwikkelingen: wat als de Albert Heijn haar klanten straks gratis laat parkeren? Dan staan wij met een lege garage en een gat in de exploitatie.

Financiën
Het financiële plaatje dat gepresenteerd wordt is ronduit onduidelijk. Het lijkt GroenLinks goed als het College de gegevens simpel presenteert: de exploitatieresultaten zoals berekend door Grontmij, minus de BTW die ten onrechte niet is afgetrokken, minus de parkeeropbrengsten van de parkeerplaatsen die zullen verdwijnen op de pleinen in het centrum. Dan ontstaat een reëel beeld van de kosten die de parkeergarage met zich meebrengt, en kunnen het break even point en de totale terugverdientijd hieruit worden bepaald. De gemeente investeert 3.3 miljoen Euro (!) in deze garage, dan moet op zijn minst ook helder zijn welke jaarlijkse kosten, opbrengsten en risico's hiermee gepaard gaan.

Voordelen
Natuurlijk zijn er ook voordelen aan een garage. Er is een aantal effecten op korte termijn dat GroenLinks erg aanspreekt. Het Prinsenplein en de Groenmarkt worden weer "teruggegeven" aan de bevolking, waarmee deze pleinen een prettige verblijfsfunctie krijgen, de binnenstad kan opbloeien en een verkeersonveilige situatie verdwijnt.

Lange termijn
Maar op lange termijn kon de bevolking wel eens genoeg krijgen van zo'n parkeergarage. Het uitzicht op de betonnen bak gaat vervelen, de constante stroom auto’s tot middenin het centrum en de parkeerdruk aan de zuidzijde blijkt toe- in plaats van afgenomen en het kost de gemeente een boel geld - wat men direct terugmerkt in de parkeertarieven.

De voordelen van deze ontwikkeling lijken niet op te wegen tegen de nadelen. Voor GroenLinks is het dan ook duidelijk: de parkeerproblematiek rondom het centrum zal op een andere manier en locatie moeten worden opgelost.

Voorzitter, dank u wel.