'Als we kinderen zelfstandig naar school willen laten fietsen, als we mensen met een mentale of fysieke beperking zo zelfstandig mogelijk door onze gemeente willen laten bewegen... Dan moeten we daar ruimte voor maken. Dan moeten we Meppel inrichten op verkeer dat niet alleen een tempo heeft dat lager ligt, maar dat wellicht ook niet in staat is om een arsenaal aan verkeersregels toe te passen. Daar moeten we ruimte voor maken, omdat ook zij zich vrij mogen voelen om zelfstandig door Meppel bewegen. 

Dat zijn zaken die we kunnen regelen in het gemeentelijk verkeer en vervoersplan en vandaag hebben we het over het sociaal domein en mobiliteit. Samenwerking tussen deze twee afdelingen is er niet tot nauwelijks. Laat staan dat er een breed overleg plaatsvind met zorgorganisaties, basisscholen, gedragsdeskundigen en inwoners om zo te ontdekken waar in Meppel de knelpunten zijn en hoe we het voor zoveel mogelijk mensen kunnen realiseren; dat ze vrij door Meppel kunnen bewegen. 

Het CDA interrumpeerde tijdens de commissievergadering met de zorg dat we niet 'alles' tegelijkertijd kunnen bespreken. Dat is ook helemaal niet nodig. We kunnen prima de ene maand het GVVP behandelen en een andere maand mobiliteit. Het gaat erom dat we als raad en bestuur van deze gemeente gaan zien dat de samenhang enorm is. Dat we gaan zien dat de mobiliteit van onze inwoners samenhangt met hoe we Meppel  en de kernen inrichten. 

Dát staat vanavond niet op de agenda, maar hier spreken we in de toekomst graag over door! 

Wat betreft de voorliggende stukken, die krijgen van ons het voordeel van de twijfel. Twijfel omdat we denken het vervoer best wat openbaarder kan, dat maatwerk wellicht niet goedkoper maar juist duurder is, en dit plan eigenlijk niet werkt met maatwerk maar met een aanbod met veel maten... We denken ook dat we alleen in de praktijk kunnen gaan zien of het werkt en wat de kosten zijn, dus laten we het gaan doen om daar achter te komen!'