14-21 meter hoog bouwen op Het Vledder, zomaar aanpassen van geluidsnormen, appartementgebouwen waar niemand om vraagt, parkeergarages midden in het historische centrum....
GroenLinks constateert dat de plannen van de gemeente t.a.v. de binnenstad steeds meer af gaan wijken van de door de gemeente vastgestelde Ontwikkelingsvisie 2030.

In de door de gemeenteraad vastgestelde Ontwikkelingsvisie 2030 staat dat de binnenstad ‘opgepoetst’ moet worden en aantrekkelijker moet worden gemaakt voor de bewoners en voor bezoekers.

Het valt op dat op meerdere plekken in de binnenstad appartementgebouwen verrijzen. Naast het feit dat het niet bepaald de binnenstad verrijkt, is het maar de vraag of de inwoners van Meppel om dergelijke bewoning vragen. Bouwen we voor leegstand…?

In het beeldkwaliteitsplan van de gemeente Meppel voor het Vledder wordt op het Vledder bebouwing van 14 meter en hoger toegestaan. Op sommige plekken zelfs tot 21 meter! Deze plannen voldoen wat dit betreft op geen enkele manier aan de ontwikkelingsvisie. GroenLinks Meppel vindt dat dergelijke hoogten niet passen in het gebied van de Meppeler binnenstad, zo dicht bij de bestaande woningen, het centrum en de karakteristieke grachten.
Het beeld van de binnenstad wordt steeds meer bedreigd door projecten die architectonisch niet in de binnenstad passen. Een beter beleid met betrekking tot de kwaliteit van bouwen in de binnenstand is daarom hard nodig.

Om woningbouw op het Vledder mogelijk te maken wordt voorgesteld de waarden van de geluidsbelasting van weg- en railverkeer naar boven bij te stellen. GroenLinks Meppel vindt de huidige geluidsbelasting hoog - op de grens van het toegestane! - en is het niet eens met het wijzigen van de normen. De huidige en de toekomstige bewoners van het Vledder moeten niet aan meer lawaai worden blootgesteld. Er moeten maatregelen worden genomen die het lawaai echt terugdringen.

GroenLinks is het eens met het realiseren van grootschalige parkeervoorzieningen op het Vledder. Het Vledder ligt tussen de Binnenstadsring en de Centrumring en is indertijd in de Ontwikkelingsvisie 2030 aangewezen als belangrijke locatie voor parkeren.

GroenLinks heeft wel moeite met parkeervoorzieningen bínnen de Centrumring (zoals het plan voor de Kromme Elleboog). Het aantrekken van autoverkeer naar en in het centrum, onder meer via de gerestaureerde bruggen, is geheel in strijd met de ontwikkelingsvisie.
Maakt u zich ook zorgen over de aantasting van onze binnenstad? Meldt het bij GroenLinks Meppel!

Ooit was er een actiegroep om de grachten te redden. Is het nu tijd voor een actiegroep ‘Redt de Binnenstad’…..?