Meppel- GroenLinks Meppel vindt dat de gemeente haast moet maken met de uitvoering van het Fietsvoorzieningenplan dat al jaren geleden is opgesteld. De knelpunten nemen eerder toe dan af. Het college belijdt in theorie voorrang te geven aan de fiets, ma

ar in de praktijk blijkt de auto nog steeds de boventoon te voeren. Dit is een van de belangrijkste conclusies van lijsttrekker Willie Oldengarm (GroenLinks

) na afloop van de fietstocht die afgelopen vrijdag in samenwerking met de Fietsersbond van Meppel werd georganiseerd. Samen met Ineke van Gent, Tweede Kamerlid van GroenLinks, fietste zij op een tandem langs de belangrijkste knelpunten. Ineke van Gent was op uitnodiging van GroenLinks naar Meppel gekomen om een fictieve fietstunnel te openen aan de Reestlaan.

Opening van tunnel

In Ezinge wordt in 2012 een scholencampus met sporthal gebouwd. GroenLinks vindt dat tegelijk met de opening daarvan een goede fietsverbinding moet komen tussen de campus en Meppel. Op dit moment is de kortste route vanuit het centrum onder het station door. Deze hal is niet gemaakt om te fietsen, en het zorgt voor aanzienlijke overlast voor de inwoners van Ezinge. Om hier aandacht voor te vragen opende Ineke van Gent vrijdag een fictieve tunnel door een lintje door te knippen en daarna met lijsttrekker Willie Oldengarm en een aantal jongeren door de fictieve tunnel heen te fietsen.

Fietsvoorzieningenplan

Vervolgens werd stil gestaan bij de voortgang van de uitvoering van het fietsvoorzieningenplan dat nog door het vorige college in nauwe samenwerking met de Fietsersbond Meppel is opgesteld. Dit plan voorziet in een fijnmazig netwerk van fietsverbindingen die de fietser veilig van noord naar zuid en oost naar west leidt. In de praktijk blijkt dat hier nog weinig van is terecht gekomen. Onder leiding van Henk van Netten van de Fietstersbond van Meppel werd afgelopen week geïllustreerd dat er weliswaar losse onderdelen zijn gerealiseerd zoals een fietspad voor de leerlingen van de Brede School in Koedijkslanden, maar dat de samenhang met de rest van de stad ontbreekt. Wat mist is een duidelijke routering voor de fietsers. Aangekomen in het centrum raakt de fietser volledig de weg kwijt. Ook wordt betreurd dat het nog steeds niet mogelijk is de fietser op rotondes voorrang te geven. De drie noordelijke provincies houden dit tegen. In Overijssel is dit wel mogelijk.

Knelpunten

Door de Fietsersbond werden afgelopen vrijdag tijdens de fietstocht een aantal knelpunten toegelicht. Zo werd stil gestaan bij de Prins Bernard Singel waar fietsers opeens met een stenen hindernis worden geconfronteerd dat een paar jaar geleden nog is gecreëerd opdat autorijders uit de buurt niet door fietsers zouden worden gehinderd. De chaotische verkeerssituatie bij de Weerdstraat, Kastagnelaan,Oude Boasstraat en Margrietlaan stond ook vanzelfsprekend op het lijstje. Ook in het centrum werd stil gestaan bij verschillende knelpunten. De situatie bij de Kromme Elleboog-Prinsenplein-gracht-Margrietstraat kon niet ontbreken op het programma. Door parkerende auto’s daar toe te laten staan, ontstaan vooral voor de voetgangers levensgevaarlijke situaties. GroenLinks vindt dat dit zo snel mogelijk moet veranderen.

Hoe nu verder?

Binnenkort wordt het Gemeentelijk Verkeers-en Vervoersplan door de gemeenteraad behandeld. GroenLinks pleit ervoor in samenwerking met de Fietsersbond een nog wat uitgebreidere fietstocht te organiseren waarbij alle knelpunten in ogenschouw kunnen worden genomen en de gemeente en andere partijen nog wat uitdrukkelijker worden betrokken. GroenLinks hoopt dat het nieuwe college de uitvoering van het Fietsvoorzieningenplan niet in de kast laat liggen en voortvarend ter hand neemt.