Groenlinks gaat ‘kleurloze Meppeler politiek’ inkleuren

‘Mileu-ambtenaar om asfaltcentrale in gaten te houden’

Groenlinks  gaat ‘kleurloze Meppeler politiek’ inkleuren

Meppeler Groenlinkser Wim-Jan Renkema wint er geen doekjes om. Op dit moment is er volgens hem sprake van een volstrekt kleurloos gemeentebestuur in Meppel. En een kleurloos bestuur leidt tot een kleurloos beleid. Volgens Groenlinks komt het omdat de burger niets te kiezen heeft: ‘Er is een stille afspraak tussen CDA, VVD en de PVDA om samen Meppel te besturen.’ Wat Groenlinks betreft komt hier een einde aan.

Met grote potten verf staat Groenlinks, spreekwoordelijk, te wachten om de Meppeler raad in te mogen stormen. Wat de partij betreft moet niet alleen de gemeenteraad worden ingekleurd, maar zou er zelfs wel eens een heel nieuwe samenstelling van het college mogen komen. ‘Waarschijnlijk gaan bij de volgende verkiezingen de linkse partijen  stemmen winnen. Als dat in Meppel ook het geval is, dan is de tijd rijp voor een ander college . De PVDA zou  niet  automatisch met CDA en VVD in het college moeten willen  zitten, want op die manier heeft de kiezer niets te kiezen. Op wie je ook stemt, je krijgt toch elke keer het zelfde college. De PVDA zou  eens naar haar linkse wortels moeten kijken.’

Volgens Wim-Jan Renkema wordt door deze stille afspraak een partij als Sterk Meppel buiten spel gezet. ‘Terwijl het de grootste partij is.’

Groenlinks wil zich  niet zozeer op standpunten, maar vooral op de manier van politiek voeren gaan onderscheiden van de andere partijen . ‘Op dit moment bestaat de Meppeler politiek uit een groepje van zon vijftig man die voornamelijk met elkaar bezig zijn . Het is geen politiek die open staat naar de samenleving.’ Wat Groenlinks betreft moet daar verandering in komen. ‘De raad moet meer een volksvertegenwoordiging worden. Dat betekent ook jongeren, vrouwen en allochtonen, meer dan nu, in de raad een plek moeten krijgen ’

Vandaar dat Groenlinks voor de kieslijst op zoek is naar mensen die zo’n twee dagen per week voor de partij aan het werk willen zijn. ‘Voor een goed besluit zul je eerst met de mensen moeten hebben gesproken. Niet alleen vergaderen. Wij willen creatieve politiek.’

Asfaltcentrale

Heijmans, het ‘hoofdpijndossier’ van de Meppeler politiek, is ook voor Groenlinks geen gemakkelijke discussie. ‘Een lastig probleem,’ aldus Wim-Jan Renkema, ‘Wat ons betreft hoort een asfaltcentrale niet in Meppel. Het hele industrieterrein oevers D had er, wat ons betreft, niet hoeven te  komen. De hele raad heeft toen echter unaniem vóór dit  industrieterrein gestemd en tegelijkertijd  heeft zij de zwaarste industrie van Nederland welkom geheten.’

‘Alle partijen die toen in de raad zaten, en dat zijn de zelfde als die er nu zitten, hebben unaniem met het bestemmingsplan ingestemd. Als je dan nu heel Meppel volhangt met posters tegen de asfaltcentrale terwijl je zelf de mogelijkheid hiervoor hebt geschapen, dan heb je wel een heel kort geheugen.’ Wat Groenlinks betreft is het nu zaak om vooruit te kijken. De partij wil, zo snel als dat juridisch mogelijk is, het bestemmingsplan van oevers D wijzigen.

Tot die tijd hoeft de gemeente Meppel echter niet met de armen  over elkaar te gaan zitten wachten: ‘Wij hebben bij Groenlinks in Alphen aan de Rijn geïnformeerd. De gemeente heeft daar veel geld aan Heijmans betaald om het bedrijf  te laten vertrekken. Er is daar een dik dossier over Heijmans. De geschiedenis van Heijmas in Alphen is er één van het schenden van de afgesproken milieunormen.’ Wat Groenlinks betreft is het dus zaak om de vinger goed aan de pols te houden voor wat betreft de uitstoot en lawaaioverlast van het bedrijf. De partij stelt voor dat de gemeente nu alvast een scherp toezicht- en handhavingsbeleid opstelt. ‘Meppel moet milieuambtenaren aanstellen en Heijmans scherp in de gaten houden.’ Zo vind de partij. Het zou volgens Groenlinks zelfs wel eens kunnen dat Heijmans dan helemaal niet meer komt. ‘Als je de handhaving nu alvast stevig neerzet, dan is het voor Heijmans veel minder aanlokkelijk om hier te komen.’

In oktober hoopt Groenlinks het verkiezingsprogramma klaar te hebben.. Bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen in 2006 wil de partij dan mee gaan doen met de verkiezingen