Het loont om te investeren in duurzame energie. Dat vertellen drie deskundigen tijdens de thema-avond die op dinsdag 9 oktober in De Plataan in Meppel plaatsvindt. De avond is interessant voor huiseigenaren die nadenken over de aanschaf van zonnepanelen, consumenten die interesse hebben voor groene stroom uit de eigen regio en particulieren die hun huis op een voordelige manier energiezuiniger willen maken.
De avond begint om 19.30 uur en is vrij toegankelijk voor iedereen.

Zonnepanelen
Zonne-energie is onze toekomst, stelt Arno van Geldorp van Alfatech Energy. “Met het efficiënt gebruiken van zonne-energie voor onze eigen energievoorziening dragen we bij aan een duurzame samenleving”. Hij legt in zijn presentatie uit waarom investeren in zonnepanelen ook financieel interessant is. “Zonnestroom is ondertussen voordeliger dan stroom van het net. De prijs van zonnepanelen daalt namelijk, terwijl de energieprijzen blijven stijgen. Een investering in zonnepanelen wordt daardoor steeds sneller terugverdient”. Praktische vragen komen ook aan bod. Zoals: waar moet je op letten bij de aankoop van zonnepanelen?
Alfatech Energy levert duurzame energieoplossingen voor particulieren, bedrijven, instellingen en de overheid.

Duurzaamheidslening
Bram Bevers van de gemeente Meppel zal een toelichting geven op de duurzaamheidslening voor huiseigenaren in Meppel. Tegen gunstige rentetarieven kunnen woningeigenaren geld lenen om hun huis energiezuiniger te maken. “Hun energierekening daalt daardoor niet alleen, maar de bewoners vergroten ook het wooncomfort van hun huis. Daarnaast leveren ze door het terugdringen van de CO2-uitstoot ook een bijdrage aan een schoner milieu”.

Groene stroom uit het Reestdal
Onder het motto 100% duurzaam en 100% lokaal vertelt Albert Pol van ReestdalEnergie over hun lokale duurzame energiebedrijf op de grens van Drenthe en Overijssel. ReestdalEnergie levert groene stroom en gas aan particulieren en ondernemers. ReestdalEnergie wil op termijn ook zelf groene energie opwekken. “Wij doen dat op coöperatieve basis, zonder winstoogmerk maar met een flinke dosis ondernemingszin. Het geld wat we als coöperatie verdienen, zal weer geïnvesteerd worden in de verdere verduurzaming van het Reestdal. Zo helpen we het Reestdal mooi en bijzonder te houden en de uitstoot van CO2 en fijnstof te verminderen”.
De thema-avond “duurzame energie loont” wordt verzorgd door de fractie van GroenLinks Meppel, samen met de gemeente Meppel, Alfatech Energy en ReestdalEnergie.

Meld je aan via: info@groenlinksmeppel.nl