Dat is zonde want de afgelopen jaren is er hard gewerkt om de oude HBS te behouden en te ontwikkelen. Voor een groot gedeelte zijn de plannen kwalitatief en mede daarom zijn alle appartementen ook al verkocht. Een doorn in het oog binnen deze ontwikkeling zijn en blijven de zes parkeerplaatsen die gepland staan op het schoolplein aan de voorzijde van het historische pand.

Dat past niet in het historisch beeld, niet in het beschermd stadsgezicht en is volgens GroenLinks ook niet nodig. Vandaar dat we, samen met de ChristenUnie in een amendement hebben voorgesteld om de parkeerplaatsen uit het plan te schrappen. Zowel Gert Stam van de Christen Unie als onze eigen fractievoorzitter Anouk hebben het amendement met verve verdedigd (zie de tekst van Anouk, onderaan dit artikel). Toch kon het amendement uiteindelijk niet rekenen op een meerderheid.

Vooral de opstelling van Sterk Meppel heeft de gemeenteraadsfractie behoorlijk teleurgesteld. Gestart als dé partij tegen parkeren op historische plaatsen zijn ze nu vóór deze parkeerplaats. Een op het laatste moment door Sterk Meppel ingediend (en aangenomen) amendement was van een dusdanige kwaliteit dat de gemeenteraadsfractie zich genoodzaakt zag om tegen het voorstel te stemmen.

Integrale tekst Anouk in de Raad:

[1e termijn]

''Er is in de afgelopen jaren door de Raad, door het College en door alle betrokken ambtenaren hard gewerkt om deze prachtige locatie te behouden.

Het resultaat mag er dan ook zijn! Een populair resultaat ook, want de appartementen zijn zelfs al verkocht! Maar nu op het allerlaatst zeggen we als Raad, College en ambtenaren: "mooi plan, zet er maar zes auto's voor, dat is prima".

Wat onze fractie betreft is dat helemaal niet prima. Het schaadt het beschermd stadsgezicht, neemt prachtige zichtlijnen weg en reduceert het groen aldaar tot minimaal.

Dat is jammer, en dat is het soort jammer in de categorie: daar hebben we over twintig jaar nog spijt van.

En dat is zonde. Want of het nodig is, is maar de vraag. Deze toekomstig bewoners wonen op loopafstand van het fantastisch stadscentrum van Meppel, op loopafstand van het trein en busstation en zijn met een elektrische fiets, scooter of deelauto in -no time- in de omliggende dorpen.

Dat is dus wat wonen in en nabij het centrum brengt: de voordelen van de stad beginnen letterlijk náást je woning, inclusief het openbaar vervoer.

Het brengt ook iets niet en dat is: zeer riant de ruimte om je auto of auto's te parkeren. Ieder voordeel heeft zijn nadeel, en voor sommige mensen zal dat precies andersom gelden.

Of het centrum van Meppel een plek is die past bij zowel je woon als parkeerwensen is een afweging die een ieder voor zichzelf moet maken. Voor de fractie van GroenLinks is het in ieder geval duidelijk: met zoveel faciliteiten en openbaarvervoerskansen op loopafstand kán het niet zo zijn dat we het stadsgezicht aantasten, zichtlijnen ontnemen, bomen gaan kappen en ruimte voor groen beperken.

Daarom zijn wij mede indiener van het amendement: geen parkeermogelijkheid vóór het Zuideinde. Tof dat dat in samenwerking met de Christen Unie kan, die ook eerder al liet zien hoe begaan ze zijn met deze buurt middels inzet voor behoud van de Zuiderschool.

Wel opmerkelijk dat partij voor cultuurhistorie Sterk Meppel komt met een eigen amendement waarin gesteld wordt dat 'zo veel mogelijk aan het zicht onttrekken' ook wel voldoende is. Auto's met daaromheen een schutting in welke kleur dan ook, blokkeren de zichtlijnen, blokkeren dit prachtige pand waarvoor we ons met zijn allen zo hard ingezet hebben.

Daarmee kunnen wij geen genoegen nemen. En we zullen dit amendement dan ook niet steunen maar blijven bij amendement dat gaat voor cultuurhistorie, zichtlijnen en recht doen aan hard werk.''

Lang verhaal kort: het was voor College ambtenaren en andere betrokken partijen hard werken. Nu ligt er een plan voor dat voor het grootste gedeelte heel gaaf is, maar behoud dan ook het karakter van het pand, de zichtlijnen, roep de ontwikkelaar op tot het realiseren van kwalitatief groen en voorkom die doorn in het oog binnen een prachtig plan!