Naar aanleiding van een memo van het College, waarin werd voorgesteld de buslijn Meppel-Nijeveen 's avonds en in het weekend te laten vervallen, heeft de fractie van GroenLinks vragen gesteld aan B&W. De fractie wil onder meer weten of de reden van het lage gebruik nader onderzocht is en of het College bereid is te experimenteren met een (beperkte) vaste dienstregeling in plaats van lijnbelbussen.

Toelichting:
In het memo “Openbaar vervoer, dienstregeling 2014” schetst het College de hoofdlijnen van de dienstregeling en tarieven 2014 en zijn visie daarop. Het gebruik van de buslijn Meppel-Nijeveen wordt gekenschetst als “redelijk gangbaar” overdag. Van de lijnbelbus 's avonds en in het weekend is het “gebruik minimaal”. Het College geeft aan dat het in stand houden van een voorziening met een dergelijk laag gebruik maatschappelijk gezien niet verdedigbaar is. Naar aanleiding hiervan hebben wij een aantal vragen. Wij verzoeken u deze vragen schriftelijk te beantwoorden.

Vragen aan het College van Burgemeester & Wethouders:

  1. Is de reden van het lage gebruik nader onderzocht?
  2. Hoe is de verhouding in gebruik tussen overdag en 's avonds en in het weekend van vergelijkbare lijnen in de regio?
  3. Is de behoefte voor busvervoer 's avonds en in het weekend tussen Meppel-Nijeveen gepeild op andere wijze dan via reizigersaantallen?
  4. Is het mogelijk dat de vervoersvorm “lijnbelbus” een nadelig effect heeft op de reizigersaantallen in vergelijking met een “vaste” dienstregeling?
  5. Heeft in het verleden de vaste dienstregeling ook 's avonds en in het weekend gereden?
  6. Zo ja, hoe waren toen de reizigersaantallen in vergelijking met overdag?
  7. Bent u bereid bij wijze van proef een vaste (twee-)uursdienst te laten rijden?
  8. Zo nee, bent u bij wijze van proef bereid om de relatief meest gebruikte rit (20:03 uur) vast te laten rijden?

Namens de fractie van GroenLinks,

Hans Kuipers
Willie Oldengarm