GroenLinks Meppel begrijpt er niets van dat Stichting Peuterspeelzalen Meppel Nijeveen (SPMN) zo plotseling heeft besloten zich op te heffen. Zij is geschrokken van het bericht dat twintig peuterspeelzaalleidsters op straat dreigen te komen staan. Dit is volledig in strijd met de uitspraak die wethouder Jansen heeft gedaan tijdens de raadscommissievergadering van 9 februari dat al het personeel over zou worden genomen. GroenLinks vraagt het college om opheldering en heeft schriftelijke vragen ingediend.

Komt er nog wel een integraal voorschools kindercentrum?
De raad besloot in februari akkoord te gaan met het voorstel van het college het peuterspeelzaalwerk te integreren in een nieuw te vormen integraal voorschools kindcentrum. Dat zou passen binnen de harmonisatie die erop is gericht dat kinderopvang en peuterspeelzalen samenwerken met als doel een sluitende aanpak van het kind.
GroenLinks vraagt zich echter af of er nog wel wat terecht komt van dat integrale voorschoolse kindcentrum. Zij leest in de stukken die de raad heeft ontvangen iets vaags dat Kinderopvang Allio en Speelwerk peuterarrangementen aan gaan bieden. Wat er dan verder terecht komt van de sluitende aanpak en een doorgaande lijn om ervoor te zorgen dat geen kind meer tussen wal en schip terecht komt, is volstrekt onduidelijk.
Oldengarm: “De afgelopen jaren is veel geld geïnvesteerd om het personeel van de peuterspeelzalen zo deskundig mogelijk te maken en is samen met de scholen toegewerkt naar een doorgaande lijn. Het lijkt nu met het badwater te worden weg gegooid. Dat is voor iedereen onbegrijpelijk”.

Is er nog een escape?
Op dezelfde bijeenkomst van 9 februari heeft wethouder Jansen aangegeven dat er nog een escape mogelijk zou zijn wanneer het samenwerkingsproces niet zou leiden tot een bezuiniging van 200.000. Uit de stukken die de gemeenteraad heeft ontvangen blijkt echter dat het besluit van het bestuur van SPMN om over te gaan tot opheffing vooral is gebaseerd op het besluit dat de gemeente twee ton wil bezuinigen. Een escape heeft de wethouder de stichting blijkbaar niet gegeven.

Vragen over financiële haalbaarheid en sociaal plan personeel
De ontstane situatie roept bij GroenLinks veel vragen op.
GroenLinks vraagt zich af of de gemeente voor niet nog meer kosten zal komen te staan wanneer de ouders straks geen geld terug kunnen krijgen van de belasting wanneer zij een peuterarrangement gaan afnemen bij de kinderopvang.
Men schat dat 50 % van de ouders hiervoor in aanmerking komt. Onlangs heeft een rechter in Middelburg hier echter een stukje voor gestoken. GroenLinks wil van het college weten of zij heeft uitgezocht of die uitspraak ook voor de gemeente Meppel gaat gelden. Ook vindt GroenLinks het vreemd dat de betrokken partijen denken zich niet te hoeven te houden aan het Landelijk Sociale Plan Harmonisatie Peuterspeelzalen. Zij vraagt zich af of de gemeente hier ook juridisch op kan worden aangesproken nu zij zelf het besluit heeft genomen tot harmonisatie over te gaan.

Geen onomkeerbare besluiten
GroenLinks vindt dat er nog veel losse eindjes zijn. Zij mist een plan met een goede inhoudelijke en financiële onderbouwing. Het kind en de ouders nemen een ondergeschikte plaats in. Dit kan volgens GroenLinks niet de bedoeling zijn van het beleid dat eerder door de raad is vastgesteld. GroenLinks is dan ook van mening dat het college geen onomkeerbare besluiten moet nemen en hoopt dat meerdere partijen aan de bel gaan trekken. Naast GroenLinks heeft ook het CDA schriftelijke vragen ingediend. GroenLinks hoopt na de zomervakantie met het college hierover een debat aan te gaan.