Ook in Meppel biedt het vertrek van VVD-minister Verdonk hoop en zekerheid aan mensen die jarenlang in onzekerheid en verdrukking hebben geleefd.

GroenLinks Meppel heeft vorig jaar samen met Sterk Meppel breed draagvlak gevonden om Verdonk te verzoeken een Afghaans gezin niet uit te zetten. Groenlinks is de andere politieke partijen en ook de burgemeester die zich toen voor dit gezin hebben ingezet, nog zeer erkentelijk voor de brede steun.
Na de goede afloop stuurde het gezin duoraadslid Willem van Esch een kaart. Daarin bedanken ze hem voor zijn inspanningen, waardoor ze na 22 jaar eindelijk weer rust, een vaderland en een stabiel gezinsleven gevonden hebben. Ook hun kinderen krijgen ‘de kans die ieder kind op aarde moet krijgen.’
GroenLinks stelde het asielbeleid van Meppel aan de orde. De gemeente maakt sindsdien gebruik van de kennis en diensten van het COA, en Vluchtelingenwerk houdt in Meppel spreekuur. Verder heeft de GroenLinks-fractie, met hulp van de Vrijgemaakt Gereformeerde Kerk en anderen, een Angolees gezin ondersteund.
Door Verdonk moesten gezinnen zich zien te redden zonder perspectief, onderdak, geld of medicijnen, zelfs als ze ernstig ziek waren. Twee kabinetscrises maakten het Verdonk uiteindelijk onmogelijk dit beleid voort te zetten. Eerst leidde een GroenLinkse motie van wantrouwen tot aftreden van de regering en vervroegde verkiezingen. Toen ze daarna weigerde een kamermeerderheid voor een generaal pardon te respecteren moest ze ook haar portefeuille inleveren.
GroenLinks is dolblij met het generaal pardon, en pleit ervoor ook asielzoekers van na 2001 ruimhartig op te vangen. Van Esch: ‘Het ooit zo vrijheidslievende Nederland heeft deze mensen, die vaak in het buitenland hebben gestreden voor politieke vrijheden, hard nodig. GroenLinks Meppel heet de nieuwe medelanders daarom van harte welkom!’