GroenLinks Meppel wil dat de gemeente vaart maakt met het instellen van een breed samengestelde werkgroep die zich gaat inzetten van Meppel een intercitystation te maken. Dit wordt des te urgenter nu de Tweede Kamer eind juni een motie heeft aangenomen waarin de NS gevraagd wordt zo spoedig mogelijk te regelen dat er geen twee, maar vier treinen per uur tussen Leeuwarden en Zwolle gaan rijden. GroenLinks vindt dat Meppel de kans nu moet aangrijpen ervoor te zorgen dat deze treinen dan ook Meppel gaan aandoen. Er is nu slechts een maal per uur een verbinding tussen Meppel en Leeuwarden.

Werkgroep moet kansen Hanzelijn beter benutten

Station Meppel heeft op de provininciehoofdsteden na het grootste aantal in- en uitstappers. Het aantal is nog steeds groeiende. Dat Meppel op termijn een de status van een volwaardig intercitystation moet krijgen, is voor de gemeenteraad dan ook geen discussie meer. Op initiatief van GroenLinks nam de gemeenteraad op 18 februari unaniem een motie aan tot het instellen van een breed samengestelde werkgroep die zich hiervoor gaat inzetten. De Hanzelijn die eind 2012 gereed komt, biedt de mogelijkheden dat zowel de intercity’s naar Groningen als die naar Leeuwarden station Meppel in de toekomst aan gaan doen.

“ Dan moet er echter niet verder gedraald worden en is het tijd dat de gemeenteraad tot actie over gaat en de motie van februari wordt uitgevoerd “ vindt fractievoorzitter Oldengarm van GroenLinks. De afgelopen periode heeft zij het College al tot twee keer toe verzocht het initiatief te nemen tot het instellen van de werkgroep. Echter zonder resultaat. Om verder geen tijd meer te verliezen, neemt GroenLinks in overleg met de griffie zelf het initiatief hiertoe zodat na de zomervakantie aan de slag kan worden gegaan.