In de raadsvergadering van 25 november is de langverwachte warmtetransitievisie besproken. Hoe zorgen we ervoor dat we in Meppel er warmpjes bij blijven zitten, terwijl we er tegelijkertijd voor zorgen dat de klimaatverandering wordt gestopt.

GroenLinks Meppel steunt de visie zoals die is voorgelegd. Niet omdat die uitblinkt in daadkracht. Niet omdat daarin goed duidelijk is gemaakt hoe ook de huurwoningen in Meppel duurzaam verwarmd worden. Niet omdat we met deze visie goed kunnen bijhouden hoe ver we zijn in het doel “Meppel CO2 neutraal in 2040”. Maar omdat we met deze visie kunnen doorpakken en dat betekent: veel meer actie dan voorheen.

In de komende tijd zullen we ons inzetten op verdere verbreding van de visie. Zodat niet alleen plannen worden gemaakt voor de midden en hoge inkomens en daarmee vooral op de huiseigenaren. Zodat we (in lijn met de nieuwste wetenschappelijke inzichten) kunnen versnellen. Zodat we wél duidelijkheid krijgen over waar we staan op weg naar ons doel, waarbij we ook de gezondheid en welzijn - ook het financieel welzijn - van inwoners van gemeente Meppel goed willen volgen. Want dat laatste is een risico. De, in de basis goed bedoelde biomassacentrale is daar een voorbeeld van. Een plan kan nog zo goed bedoeld zijn en eindeloos doordacht, het kan tóch desastreus uitpakken voor inwoners maar zeker ook voor het klimaat.