Meppeler Renkema maakt kans op zetel Tweede Kamer voor GroenLinks Zaterdag gaf GroenLinks Meppel het startschot voor de campagne voor de Tweede Kamerverkiezingen. Leden en sympathisanten van GroenLinks gingen met bewoners van Meppel in gesprek en vroegen welke maatschappelijke thema’s zij belangrijk vinden.

Het is dit keer een extra bijzondere campagne voor de GroenLinksers uit Meppel. Meppeler Wim-Jan Renkema staat voor GroenLinks op plek 16 van de lijst. Volgens meerdere peilingen, zoals die van Maurice de Hond, staat de partij van Jesse Klaver inmiddels op 13 tot 19 zetels. Renkema sluit de kans dat hij in de Tweede Kamer komt dan ook zeker niet uit.

“Nu de kans groot is dat Wim-Jan in de kamer komt, is het doel van onze campagne om minstens 27 zetels te halen, grapte campagneleider Bort Hartog. “Dan komt er met Hans Kuipers nog een tweede Meppeler in de kamer”.

Deur-aan-deur campagne

GroenLinks kiest dit jaar voor een andere manier van campagne-voeren. Om zoveel mogelijk met de kiezer in gesprek te gaan, trekken vrijwilligers van GroenLinks Meppel de wijken in. Afgelopen zaterdagmiddag liet het campagneteam zich slechts even tussen het winkelend publiek in de Hoofdstraat zien. De rest van de middag ging men langs de deuren om met bewoners in gesprek te gaan. “Tot aan de verkiezingen op 15 maart doen we iedere zaterdag zo’n huis-aan-huis-actie”, vertelt fractievoorzitter Paula van Eerden. “Ook voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 zullen we dat gaan doen. Gesprek is in deze tijden van polarisatie belangrijker dan ooit”.