Dat betekent dat voorrang voor de fietser op rotondes, nog lang niet in zicht is. Een gemiste kans, want vrijwel overal in Nederland doen gemeenten dit allang. Van grote steden tot kleine dorpen, de fietser hoeft er niet te wachten.
Voor de gemeente Meppel is dit de tweede gemiste kans wat betreft dit thema, want vier jaar geleden heeft de fractie van het CDA een soortgelijk initiatief ingediend. Die motie heeft het toen ook niet gehaald. Een belangrijk argument destijds: de watertorenrotonde. Want de gemeente kan de verkeersregels wel bepalen bij eigen rotondes, maar niet bij rotondes in provinciaal beheer. We zouden dan binnen één gemeente verschillende regels toepassen bij hetzelfde fenomeen: rotondes. Nu het zo is dat de fietser in de toekomst de (watertoren)fietstunnel kan gebruiken en niet meer op de provinciale rotonde komt, leek het de fractie van GroenLinks een goed moment om dit gesprek weer op te pakken.
Om die reden heeft de fractie, samen met D66, een motie ingediend die oproept tot gedegen onderzoek naar de kansen en (on)mogelijkheden voor voorrang voor fietsers op rotondes. Wethouder Van Ulzen heeft de motie, ondanks subsidiekansen voor verbetering van fietsroutes vanuit de provincie, met klem afgeraden. In eerste instantie omdat de provincie tegen voorrang voor de fiets op rotondes zou zijn, maar toen de fractie hierop doorvroeg bleek de wethouder niet te kunnen verwijzen naar bestaand beleid.
Dit was niet het enige argument dat lastig te volgen was, een ander was dat van Sterk Meppel. Zij hebben vijf jaar geleden vóór voorrang voor fietsers op rotondes gestemd, toen de watertorenrotonde nog een risicovolle uitzondering op de regel zou zijn geweest. Bij het indienen van de motie afgelopen raadsvergadering hebben ze ineens tégen gestemd. Hierbij hebben ze aangegeven te willen wachten op de richtlijn vanuit het CROW (kennisinstituut voor verkeer en meer). Een richtlijn die al geruime tijd bekend is, want fietsers in de voorrang op rotondes binnen de bebouwde kom is al sinds 1998 dé CROW-richtlijn.
De motie heeft het met 10 stemmen voor en 13 stemmen tegen, nét niet gehaald. Dat is zonde, maar de fractie van GroenLinks geeft niet op. Wij blijven aandacht houden voor de positie van de fietser. Wil je graag meepraten over dit thema? Dat kan, je bent altijd welkom om aan te schuiven bij ons fractie-overleg.