Op donderdag 17 april stelde Willie Oldengarm kritische vragen aan het college. Is het college nog wel in staat het hoofd te bieden aan de problemen die rond het cultureel centrum De Plataan zijn ontstaan, vroeg zij zich af.

Stel, je zet als gemeente een megagebouw neer. Om het gebouw vol te krijgen zet je hier willekeurig een aantal gebruikers in die puur als overeenkomst hebben dat ze ruimte nodig hebben. Voeg daar dan nog aan toe dat er geen of onduidelijke afstemming plaats vindt over:

• De ambities die de verschillende partijen hebben met het gebouw (gemeente, beheersstichting, gebruikers)
  • De verschillende rollen en verantwoordelijkheden die deze partijen hebben,

En maak dan van te voren geen of onduidelijke afspraken over financiën, beheer, gebruik en exploitatie. Dan weet ieder weldenkend mens, dat je er alleen maar op hoeft te wachten wanneer de boel escaleert.

Dat lijkt in een notendop aan de hand te zijn met de Plataan, en wanneer we hier niets van leren, dan volgt straks een herhaling met de Brede School Koedijkslanden en / of het onderwijspark Ezinge. En wat dat betreft lijkt het ons een goed idee als lerende organisatie de Rekenkamer te vragen te onderzoeken hoe in het geval van de accommodatieproblemen van De Schalle en de Plataan de problemen zijn ontstaan en welke rol de gemeente hierbij zowel op bestuurlijk als ambtelijk niveau heeft gespeeld om zo hier lering uit te trekken.

Het begin van het probleem: problemen zijn onderschat

Het moge duidelijk zijn dat de problemen die zich nu voordoen met De Plataan zijn begonnen in de vorige raadsperiode. De politieke partijen waren verdeeld over het Cultureel Centrum wat naar onze mening er toe heeft geleid dat voorafgaand aan de besluitvorming geen grondige analyse heeft plaatsgevonden van de voor- en nadelen van de opzet van het Cultureel Centrum zoals daarvoor toen werd gekozen. En met de kennis van nu vragen wij ons dan ook af:

• Was dit niet te voorzien? Hebben de zittende partijen destijds de problemen niet onderschat?

Want: goed begin is het halve werk

Uit het dossier blijkt dat sinds het bestaan van het Cultureel Centrum de problemen alleen maar blijven toenemen. Het ene rapport wordt gevolgd door het andere rapport. Het wordt inmiddels zo gecompliceerd dat niet alleen de gemeente maar ook Scala zich extern laat adviseren om een oplossing te vinden voor de ontstane problemen. Niemand heeft meer de regie zo lijkt wel. In de wandelgangen wordt geroepen dat een sterke man de klus moet gaan klaren, maar is dat de oplossing?

Kijken we nu naar de problemen, dan is onzes inziens het volgende aan de hand.

1. Verkeerde aannames: te weinig oog voor management en beheer gebouw

Er zijn aan het begin verkeerde aannames gemaakt. Zo ging men er bijvoorbeeld van uit dat de personeelskosten gelijk zouden blijven. Uit de stukken komt naar voren dat een manager en een goede aansturing van personeel nodig blijkt te zijn.

2. Financiële problemen

Het verschil tussen kosten en inkomsten lijkt steeds groter te worden waardoor er een onbeheersbare situatie lijkt te ontstaan. Voor onze fractie is volstrekt onduidelijk hoeveel geld de gemeente tot nu toe in de Plataan heeft gepompt en wat ons de komende tijd nog te wachten staat.

Het bestuur van CCM de Plataan kan geen goedkeurende accountantsverklaring overleggen over 2006 en 2007 wat vooral te wijten is aan het feit dat de gemeente Meppel geen aanvullende subsidies heeft verstrekt aan de hoofdgebruikers.

3. Organisatorische problemen

De onafhankelijke bestuursleden hebben zich eind januari terug getrokken uit het bestuur omdat zij er geen vertrouwen meer in hadden samen met de gemeente tot een constructieve oplossing komen. Het huidige bestuur van 3 personen – afgevaardigden van de hoofdgebruikers- is zoals men zelf aangeeft vleugellam (volgens de statuten moet het bestuur uit minstens 5 personen bestaan). Een onwerkbare situatie.

De Gemeente moet regie op zich nemen

We kunnen ons heel goed voorstellen hoe vervelend het kan zijn voor een wethouder met problemen geconfronteerd te worden die voor zijn tijd zijn ontstaan.

Dit weerhoudt hem er echter niet van zijn verantwoordelijkheid op te pakken en als gemeente de regie te nemen van de ontstane problemen en daarbij zichzelf goed rekenschap te geven van de verschillende belangen die de gemeente bij dit dossier heeft.

Het gevaar is anders groot zelf onderdeel te worden van het probleem. Onze fractie heeft sterk de indruk dat dit inmiddels het geval blijkt te zijn.

De gemeente moet dus actief aan de slag. Groenlinks wil van nu af aan actief worden geïnformeerd over de voortgang. Ondanks verschillende verzoeken wordt de gemeenteraad geen deel gemaakt van de problematiek. Het zou wel goed komen, maar het komt niet goed. Op 14 februari hebben alle fracties hun bezorgdheid uitgesproken over de ontstane situatie. Samen met andere partijen zijn we zelf op onderzoek uit gegaan.

GroenLinks heeft sterk de indruk dat het college de situatie sterk onderschat, te afwachtend is en de problematiek te veel alleen vanuit een juridische bril bekijkt. Er is echter wel meer aan de hand. De onafhankelijke bestuursleden zijn echt niet voor niets opgestapt.

Helaas geeft het college in de memo van 10 april nog steeds geen inzicht in de visie van het college op de ontstane problematiek en wat men nu concreet hieraan gaat doen. Zowel CCM als de gemeenteraad verkeren in onwetendheid. Dit is een zorgelijke ontwikkeling.Daarom willen we in gesprek met de wethouder om opheldering te krijgen.

De Plataan: een onmogelijke opgave voor college?

Dat zal de uitkomst van deze discussie uit moeten wijzen.

Wij willen alsnog een helder antwoord van de wethouder op de vier vragen die we eerder hebben gesteld:

• Wat is de visie van het college op de ontstane problematiek?
  • Welke oplossingsmogelijkheden ziet zij voor de korte en langere termijn?
  • Welke rol ziet zij zich zelf toebedeeld bij het oplossen van de problemen?
  • Wat kunnen wij in deze de komende tijd concreet van het college verwachten?
  • Kan het college ons inzicht geven hoeveel geld hiermee de komende tijd mee gemoeid is en wanneer zij hierover met een voorstel naar de raad komt?

De uitkomst van dit debat willen wij gebruiken om samen met u als gemeenteraad een standpunt in te nemen of de door het college gekozen oplossingsstrategie de juiste is of bijstelling behoeft.

Namens de fractie van GroenLinks,

Willie Oldengarm