GroenLinks Meppel heeft op 3 november de uitslag bekend gemaakt van de EKO-tellingen die onder alle supermarkten in Meppel en Nijeveen gehouden zijn. Tijdens deze door Milieudefensie georganiseerde actie werden alle biologische en Fairtrade- voedingsproducten in de verschillende supermarkten geteld. Uit de door GroenLinksleden gedane tellingen blijkt dat Albert Heijn de meeste biologische voedingsproducten in het assortiment heeft en Dirk van den Broek de meeste fairtradeproducten. GroenLinks-fractievoorzitter Willie Oldengarm reikte daarom de Eko-award uit aan de heer Uiterwijk van Albert Heijn. De heer Boers nam de Fairtrade-award namens Dirk van den Broek in ontvangst.

De EKO-tellingen maken duidelijk dat bij de supermarkten Dirk van den Broek, C1000 Oosterboer, Albert Heijn en de beide filialen van Super de Boer een winkelwagen vol met gevarieerde biologische producten te vullen valt. Deze winkels bieden 100 of meer biologische producten aan, waarbij Albert Heijn met 219 biologische producten de lijst aanvoert. Het aanbod van fairtradeproducten ligt lager. Dirk van den Broek wint de Fairtrade-award door 42 fairtrade-producten in de winkel aan te bieden. De filialen van de Aldi en de Lidl blijven wat betreft het duurzame aanbod duidelijk achter in vergelijking met de andere supermarkten.

De landelijke winnaar van de EKO-Award én de Fair Trade Award 2011 is het Jumbo-filiaal aan de Boumaboulevard in Groningen. Dit Jumbo-filiaal heeft het grootste aanbod aan biologische en het grootste aanbod fairtrade producten in Nederland, 1062 EKO producten en 297 fairtrade producten. Milieudefensie is in 2004 met de landelijke Eko-tellingen begonnen om de supermarkten te stimuleren om het aanbod van biologische en verantwoorde producten te vergroten. De tellingen maken duidelijk dat het aanbod van biologische en fairtrade producten in de supermarktschappen het afgelopen jaar met recordsnelheid is gestegen. Fairtrade met maar liefst 40%. En het aanbod biologische producten met maar liefst 30%. Gemiddeld liggen er nu 117 biologische producten en 28 fairtrade producten in het Nederlandse winkelschap.

Omdat de Eko-tellingen van milieudefensie zich uitsluitend richten op supermarkten, is de natuurvoedingswinkel in Meppel niet in de tellingen meegenomen. Het aantal biologische en fairtradeproducten in deze winkel steekt nog steeds ruimschoots boven dat van de supermarkten uit. De natuurvoedingswinkel heeft bijvoorbeeld meer dan 2000 biologische producten in haar assortiment.  GroenLinks fractievoorzitter Willie Oldengarm is blij dat alle supermarkten in Meppel en Nijeveen medewerking verleenden aan de tellingen die dit jaar voor het eerst in de gemeente Meppel gehouden werden. GroenLinks Meppel zal jaarlijks de tellingen gaan houden. “We hopen dat de filiaalhouders in onze gemeente deze uitslag als een stimulans oppakken om hun duurzame assortiment uit te breiden en op z’n minst op het niveau van het landelijke gemiddelde brengen. Volgend jaar zullen we tellen of dat hun gelukt is," aldus mevrouw Oldengarm.