De actie van de Gemeenteraad voor Meppel als intercitystation heeft in anderhalve week bijna 2.000 handtekeningen van reizigers opgebracht. GroenLinks Meppel nam het initiatief tot deze actie en was actief betrokken bij de organisatie. Zij kijkt dan ook met een zeer tevreden gevoel terug op de afgelopen periode waar in een beperkte tijd door een kleine groep mensen veel werk is verzet. Ook namens GroenLinks iedereen van harte bedankt!

Donderdag 12 maart zijn de handtekeningen met een brief van het gemeentebestuur overhandigd aan mevrouw C. van Heijzen, vertegenwoordiger van de NS.
De handtekeningen werden aan haar overhandigd door Annemarie Platteschor en Max Dorenspleet. Beiden zijn 12 jaar en leerling van de Vrije School VO te Groningen. Tijdens de actie- bijeenkomst van 9 maart gaven zij al hun mening.
Begin april spreekt ook de Commissie Verkeer en Waterstaat van de Tweede Kamer over de nieuwe treintijden. Een Meppeler delegatie zal hierbij aanwezig zijn.

Meer achtergrondinformatie

De actie van de gemeenteraad sloot aan op de motie die de Raad 5 februari unaniem heeft aangenomen en waarin Burgemeester & Wethouders werd gevraagd in gesprek te gaan met de NS over het (blijven) stoppen van intercitytreinen in Meppel. De Gemeenteraad reageerde  hiermee op een plan van NS om vanaf december 2009 de intercity Schiphol-Groningen v.v. niet meer te laten stoppen in Meppel.

Maandag 9 maart werd in een bomvol Stadhuis een informatiebijeenkomst gehouden. Reizigers en andere belanghebbenden gaven hun mening. De meningen zijn gebundeld in de brief van het gemeentebestuur aan NS. Deze brief is ook gestuurd aan provincies en gemeenten in de regio en aan de fracties in de Tweede Kamer. Een verslag van de bijeenkomst kunt u vinden op www.meppel.nl

Wat staat er in de brief aan de NS?

In de brief aan NS worden nog eens de argumenten op een rijtje gezet waarom de intercityverbinding van Schiphol naar Groningen behouden moet blijven, alle intercity’s naar Leeuwarden in Meppel moeten stoppen en ook het noorden recht heeft op geschikt treinmaterieel.
Nu wordt het noorden afgescheept met zeer milieuonvriendelijke dieseltreinen die ook nog eens niet geschikt zijn voor de mogelijkheid om te werken in de trein door forensen, studenten en scholieren. De meest frequente gebruikers van de trein.
Wat betreft de nabije toekomst wil de gemeente dat na het gereedkomen van de Hanzelijn nog een aantal verbeteringen worden aangebracht zoals het laten doorrijden van de stoptreinen na Zwolle richting Randstad.

Waarom moet het anders?

In de brief worden de volgende argumenten opgesomd:

Reizen is beter voor het leefmilieu

Een aantrekkelijke treinverbinding is belangrijk voor inwoners, scholieren, werkenden en toeristen én voor de toekomst van de regio.
Aantrekkelijk openbaar vervoer zorgt voor minder files, snellere doorstroming en een beter leefmilieu.

Meppel is verreweg het grootste stopstation van het noorden.

Meppel groeide de afgelopen jaren met cijfers die aanzienlijk boven het regionaal gemiddelde liggen. Samen met de Provincie en de Rijksoverheid wordt fors geïnvesteerd in de verbetering van de autosnelwegen A28 en A32 en in de vervoerscapaciteit van waterwegen. Ook in het stationsgebied wordt door veel partijen geïnvesteerd. De infrastructuur voor auto’s en fietsen wordt sterk verbeterd en de komende jaren zal een onderwijspark met in eerste aanleg ruimte voor 3.000 scholieren en 500 medewerkers naast het station worden gebouwd.

Aansluiten bij de regiopoort-gedachte van NS

De verdere ontwikkeling van het stationsgebied wordt samen met onder meer de NS voorbereid. Op een manier die volstrekt aansluit bij de regiopoort-gedachte van NS, die volgens NS in Meppel binnen twee jaar is uit te voeren. Reizigers uit de regio kunnen via autosnelwegen treinen met groot gemak bereiken.

Meppel is een veilig overstapstation

Door de verbreding van de A28 tussen Meppel en Zwolle zal de trein extra aantrekkelijk zijn. In- en uitstappen voor of na de files ten gevolge van de langdurige werkzaamheden is in Meppel zonder hoge kosten te realiseren. Ook de geplande bouwwerkzaamheden in het station van Zwolle maken Meppel tot een logisch en veilig overstapstation.

Meppel en Steenwijk hebben een sterke band als hat gaat om voorzieningen

Steenwijk is aangewezen op het ziekenhuis van Meppel en Meppel is aangewezen op onder meer de vestiging van UWV-Werkbedrijf in Steenwijk. Daarnaast is er een brede uitwisseling op het gebied van onderwijs, culturele en welzijnsvoorzieningen. Een uurdienst beperkt het gebruik van de trein bijzonder.

Meppel is karig bedeeld met treinverbindingen

Meppel heeft ook op werkdagen, en zelfs in de spits, maar één keer per uur een verbinding met Steenwijk, Heerenveen en Leeuwarden. Er is aanzienlijk verkeer tussen genoemde stations – zeker van studenten – zowel van, als naar Meppel.

Vanzelfsprekend zal het gemeentebestuur u op de hoogte houden van de reactie van NS en van verdere actie. Ook GroenLinks blijft u actief informeren.

Via www.meppel.nl kunt u de hele brief aan NS en alles over de actie tot nu toe lezen. Reacties blijven welkom via griffie@meppel.nl of via info@groenlinksmeppel.nl