Dinsdag 7 april staan de nieuwe treintijden op de agenda van de Commissie Verkeer & Waterstaat van de Tweede Kamer. De vergadering volgt op kamervragen van GroenLinks aan de Minister van Verkeer en Waterstaat. Een delegatie van reizigers en de gemeenteraad van Meppel zal om 18.45 uur een petitie aanbieden aan de Voorzitter van de Commissie.
De gemeenten Hoogeveen en Midden Drenthe gaan met ons mee.
Ook Annemarie Platteschor en Max Doorenspleet, de jongste vertegenwoordigers van de reizigers, zijn weer van de partij.

Mee naar Den Haag!

De delegatie vertrekt dinsdag 7 april om 14.15 uur vanaf het NS station in Meppel. Sluit u aan bij de delegatie en reis mee: opgeven kan t/m 6 april via e-mail griffie@meppel.nl of telefoon 0522-850342.

Achtergrondinformatie

De actie van leden van de Gemeenteraad voor Meppel als intercitystation heeft in iets meer dan een week bijna 2.000 handtekeningen van reizigers opgeleverd. Donderdag 12 maart werden de handtekeningen met een brief van het gemeentebestuur overhandigd aan vertegenwoordigers van NS. In april dient NS een voorstel voor de dienstregeling 2010 in bij de Minister van Verkeer & Waterstaat.

In de petitie staan nog eens de argumenten voor Meppel als intercitystation:

  • Reizen per trein is beter voor het leefmilieu en dus de toekomst van inwoners, scholieren, werkenden en toeristen.
  • Meppel is verreweg het grootste stopstation van het noorden.
  • Reizigers uit de regio kunnen in Meppel via autosnelwegen treinen met groot gemak bereiken.
  • Door werkzaamheden aan de A28 en in het station van Zwolle is Meppel een logisch en veilig overstapstation.
  • Stoptreinen tussen Meppel en Groningen zijn niet geschikt voor deze lange afstand, werken door forensen of huiswerk  maken door studenten en scholieren is niet mogelijk.
  • Steenwijk en Meppel delen veel voorzieningen, een uurdienst beperkt het gebruik.
  • Heerenveen en Leeuwarden zijn maar één keer per uur bereikbaar, dat is slecht voor veel studenten.