Vanavond heeft GroenLinks vragen gesteld over de regenboogstatus van Meppel. Begrijp ons niet verkeerd: we zijn een hele heuse regenbooggemeente en daar hebben we in de regenboogweek uitgebreid bij stilgestaan en dat gevierd!🌈 Maar.. we zijn een zelfverklaarde regenbooggemeente. Op de officiële lijstjes van regenbooggemeentes staan 56 gemeentes (waaronder de 50 grootste gemeentes), Meppel niet.

Wij hebben de wethouder gevraagd om in een brief aan de minister en andere organisaties te vragen om onze mooie regenbooggemeente ook op te nemen in die lijsten. Als erkenning voor ons als regenbooggemeente, en omdat we hopen dat we in de toekomst dan mogelijk ook in aanmerking komen voor extra financiering vanuit de rijksoverheid. De wethouder heeft toegezegd om in een brief te vragen of Meppel ook op de lijsten opgenomen kan worden

(Maar ook zonder die officiële status blijven de gemeente, onze fractie en regenboogwerkgroep zich hoe dan ook actief inzetten voor de LHBTI+ers in Meppel.)

Vanavond stond ook de regeling op de agenda waarmee Meppel huishoudens ondersteunt in de EnergieCrisis. De kraan staat wagenwijd open, het water staat inwoners aan de lippen en gemeente Meppel staat, met geld van de Rijksoverheid, met de dweil in de hand klaar om te hulp te schieten. Om verdere schade te beperken is dat inderdaad belangrijk. Tegelijkertijd moeten we niet vergeten om die kraan dicht te draaien.

Dat kan door in te zetten op blijvende oplossingen. Bijvoorbeeld door inwoners te helpen minder energie te verbruiken en zelf energie op te wekken. Met de bedragen die we nu gaan uitgeven hadden we heel wat huizen blijvend kunnen verduurzamen. Voor dit bedrag heb je per huishouden zo'n honderd vierkante meter muurisolsatie, tien vierkantemeter van het best isolerende glas en 3-4 zonnepanelen. Geld wat zo besteed wordt helpt inwoners niet tijdelijk, maar op de lange termijn. Het geld verdwijnt niet in de zakken van energiereuzen maar in die van duurzame ondernemers.

Zoals gezegd: een grote groep mensen staat het water aan de lippen. Goed dat gemeente Meppel klaarstaat met een dweil. Dat is ook nodig om verdere schade te beperken maar laten we de structurele oplossingen daarbij niet uit het oog verliezen. En net als de SP vinden wij daarbij dat de grens waaronder mensen direct steun krijgen omhoog mag naar 130%. De regeling is aangenomen door de Raad, maar helaas zonder het optrekken van de grens.