Het amendement is het resultaat van goede samenwerking met de lokale SP-fractie. Anouk: “Al vanaf 2017 zetten GroenLinks en de SP zich hiervoor in. Toen is er al een motie aangenomen die om allerlei verschillende redenen nog niet tot uitvoering is gekomen. Een belangrijke reden daarvoor is dat er rechtszaken lopen tegen grote steden die dit systeem al doorgevoerd hebben. Wat nu juridisch gezien vast lijkt te staan is een overgangstermijn van tenminste twintig maanden. Op die manier kan de reclamebranche anticiperen op de aankomende verandering.” Met het vanavond aangenomen amendement is de periode van 20 maanden voorbereiding gestart.

De opt-in regeling voor reclamefolders is een grote stap in het verminderen van de hoeveelheid afval. Anouk: “Voor Meppel betekend dit een doorbraak. Dit is op het gebied van duurzaamheid een grote stap! Minder papiergebruik, minder papier bedrukken, minder papier in het restafval én minder om te recyclen.”