Het is oorlog in Europa. Een dictator is een buurland binnengedrongen. Onder het mom van “beschermen van Russen”, maar in werkelijkheid bedoeld om de democratische regering van Oekraïne omver te werpen. Zorgwekkend.

GroenLinks is nationaal en Europees actief met oproepen tot boycot en actie tegen deze Russische agressie. Maar als lokale partij wil GroenLinks Meppel ook lokaal actie ondernemen. We hebben daarom aan het college van Meppel vragen gesteld. Vragen over symbolische acties als het aanlichten van gebouwen in de kleuren van de Oekraïense vlag. Vragen over de opvang van vluchtelingen. Maar ook vragen over waar het gas in Meppel vandaan komt, en hoe we sneller kunnen gaan werken aan de warmte- en energietransitie. Want we raken de dictator in Rusland het meest door geen gas en olie meer te kopen, terwijl dat ons ook helpt om de klimaatverandering te temperen. En tot slot vragen we om (meer) steun om energie-armoede te bestrijden.